Celonis Process Mining

Process Mining – I dette begrepet ligger verdikjedeoptimalisering, sikring av prosesser, avdekning av arbeidsflyt, samt varsling/håndtering av avvik. Process Mining vil kunne bidra til optimalisering i en rekke faser og bransjer. Det være seg prosesser forbundet med bl.a. «kjøp-til-betaling», logistikk, pasientbehandling, kundebehandling, support, bagasjehåndtering m.m. 

Hva om du kunne se hvordan alle aktiviteter i organisasjonen spiller på lag (og ikke på lag) i et grafisk verktøy basert på objektiv informasjon og i sanntid? Hva kunne du ha utrettet? For flere er dette en drøm, men drømmen er faktisk realiserbar. Med denne tilnærmingen er det mulig å se hvordan organisasjonen leverer ut fra definerte KPIer. Hvilke aktiviteter blir utført? Hvilke oppgaver stopper opp? Hvor lang tid blir ting liggende?

Noen bruksområder for Process Mining

I Process Mining jakter man like mye på det ukjente mønsteret som på det kjente. Man må derav ha verktøy som kan presenterer det man ikke kjenner til på en enkel måte, et som tilrettelegger for drilldown i materien, samt som automatisk kan telle og overvåke disse mønstrene.

Når det kommer nye avarter blir de også inkludert i visualiseringen og i rapportene. Dette gjør det mulig å «rute» beskjeder internt og eksternt. Systemet tar handling automatisk (f.eks godkjenne/avvise hos tredjepart for å sikre en riktig oppfølging i prosessene).

For å kunne gjøre Process Mining trenger man tilgang til ulike datakilder; helst automatisk og i sanntid. Dette sikres ved hjelp av gode integrasjonsløsninger. Systemene som benyttes i organisasjonen innehar loggdata som gir dato-/tidsmerkinger på aktiviteter som utføres.

For å sikre kontinuerlig forbedring er tilgang til disse systemene og deres respektive databaser en forutsetning for å lykkes med prosjektene – både dagens og morgendagens!

En har også mulighet til å samle data fra skrivebords-applikasjoner og gjøre dem om til forståelige atferdsmønstre som en kan analysere. En får dermed et fullstendig bilde av prosessen ved å også se hvordan de ansattes handlinger i applikasjoner, regneark, nettsteder og andre verktøy (som er klarerte) påvirker prosessresultater. Denne avdekkingen vil igjen tilrettelegge for en forenkling av brukergrensesnitt, automatisering av gjentagende oppgaver, avdekke avvik på et tidligere tidspunkt og igangsette nødvendige aktiviteter for å fjerne flaskehalser. Disse mekanismene vil sammen gjøre en «herding» av prosessene og tilrettelegge for enklere gjennomføring av forbedringsprosjekter.