Er manglende prosessinnsikt en fallgruve hos dere?
Skrevet av Tom Lien, Voglio.
Alle bedrifter har prosesser! Det er så banalt at vi kan si at selv du som individ har prosesser som for eksempel morgen rutine. Vekking, badet, kaffe, frokost, påkledning, osv. Du kan avvike fra prosessen som for eksempel hoppe over frokost. Hvor mange ganger det skjer og hvor mye tid man «sparer» og hva man gjør for å kompensere dette, blir variabler til en fast innøvd rutine.
Så hva er egentlig vår (Voglio) misjon med å satse på bistand til å etablere prosessinnsikt? Vel, noen av oss har arbeidet med prosessforståelse og prosessinnsikt med ulike verktøy siden tidlig 80 tallet. Vi har brukt ITIL rammeverk, vi har brukt Togaf, vi har brukt Lean. Vi har visualisert med Visio, på tavla, vi har brukt Powerpoint – vi gjør det faktisk fortsatt, men mer i workshops og enklere presentasjoner for å få med de fleste på hva vi har oppdaget eller skape felles holistisk forståelse.
Men, nå er det verktøy som gjelder – process mining og process intelligence. Hvordan skape objektiv innsikt i hvordan prosessene som leverandøren har designet og konfigurert? Sammen med applikasjonsleverandøren – skape den perfekte løsningen for bedriftens medarbeidere.
Først når det er i produksjon og skal fungere i hverdagen, er det at alle avvik i rutinene oppstår og at medarbeidere faktisk ber om forbedringer og endringer til opprinnelig design.
Hva skjer da?
Vel, med mange års erfaring kan vi i Voglio med hånden på hjerte si ‘’det blir ikke alltid gunstig hva man har besluttet.”
Vår påstand – vi har gjentatte ganger sett ulike former for standard system «skrudd» i stykker med spesial tilpasninger man trodde løste «problemet» basert på kravet til innøvd arbeidsmønster i organisasjonen. Leverandører gir ofte etter for kundens ønsker. Løsninger ender opp med prosesser som standard applikasjonen ikke er bygget for. Dette igjen skaper utfordringer ved oppdateringer og nye versjoner av applikasjonens standard funksjonalitet…Er du totalt uenig kommenter gjerne!
Tenk om!
- Tenk om du kan visualisere hvordan designet er konfigurert med objektiv informasjon, slik at man peker direkte på hvor flaskehalser, eller hvor avvikene oppstår. Ref. analogien med din egen morgenrutinen.
- Tenk om du enkelt kan vise leverandøren hvor neste versjon bør få standard funksjoner eller at tilleggsfunksjonalitet må etableres. For å kunne automatisere og forbedre/forenkle prosessen.
- Tenk om du etter å ha mottatt endringer kan visualisere hvilke resultater konfigureringen ga, og at prosessene faktisk ble forbedret både i tid og kost. Kan muligens også måles mot KPI for kundetilfredshet og medarbeidertilfredshet.
Vi i Voglio, sammen med markedet og analysebyråer, har stor tro på at dette er enkelt å få til med Celonis®. Dette gjelder spesielt vi som har jobbet med prosess i mer en 30 år på «gamlemåten» og ser hvordan de samme fallgruvene stadig dukker opp igjen hos kunder når prosess dokumentasjon er det samme som en enkel tegning som ligger i en skuffe på noens kontor.
Arbeider dere optimalt?
Sjekk ut denne blogg artikkelen for mer info:
Process Intelligence and Process Mining
Eller, enda enklere, snakk med oss!
Bilder i denne artikkelen er generert av AI.