I dag 2.8.2019 står det et veldig bra innlegg i DN som er skrevet av Christoffer Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Sbanken.
Artikkelen belyser mange elementer som er knyttet til bedrifter som sitter på en rekke gamle IT løsninger.
Disse gamle løsningene blir som en hemsko for utvikling. Det blir litt som å prøve og springe fort fremover, samtidig som du må dra på et stort, tungt anker rundt foten.
Dette ankeret kan man kvitte seg med. Ting kan fikses!
Ved å systematisk ta tak i utfordringen som artikkelen belyser vil det gi en positiv effekt på stort sett alle KPIer; økonomiske, kunde-/brukertilfredshet, samt interne (trege) prosesser.
Andre tanker rundt hva som kreves:
Det største hinderet for suksess er ansatte som beskytter sine domener (systemer og avdelinger). Det dreier seg ofte om å sikre sin egen status i organisasjonen i stedet for å tenke på bedriften som helhet. Man finner på unnskyldninger for hvorfor man skal gjøre ting «slik man alltid har gjort det» i stedet for å effektivisere. Fokuset flyttes gjerne over på de små, irrelevante hindringene i den nye hverdagen. «Den knappen har da alltid vært blå og har vært plassert på høyre siden. Vi kan da ikke…». Prosjektene mister dermed helhetsbildet.
God kultur for endring, forankring og informasjonsdeling må være på plass. De fleste er som kjent tilhenger av endring, så lenge det ikke berører dem selv. Det er viktig at alle parter føler eierskap og forstår formålet med prosjektet for å lykkes.
Belønningsmodeller må være i tråd med bedriftens strategi og mål. Hvordan hver enkelt medarbeiders «lønningspose» blir påvirket må altså være bevisst.
Et godt partnerskap krever innsats fra begge parter – både kunde og leverandør.
Slik vi ser det vil det helt klart være kostnadsbesparende å «rydde i maskinrommet». Det å ha den gamle «motoren» ombord, etter å ha kjøpt en ny, vil gjøre at en pådrar seg kostnader år etter år.
Har man først valgt å investert i ny teknologi – sikre at alt det gamle fases ut! Dette må være en del av forretnings- og prosjektplanen. Sanntidsrapportering og god styringsinformasjon vil være en viktig bidragsyter for å sikre suksess.
Husk at det først kalles innovasjon når teknologien er tatt i bruk og har gitt effekt!
Mennesker og teknologi må spille på lag.