Joakim Lien, Voglio

 

Vi i Voglio var i forrige uke med på Celosphere Live, verdens største arrangement for Process Excellence. Som følge av koronakrisen, måtte arrangør Celonis gjøre om utfordringer til muligheter. Et on-site arrangement med 2000 deltagere ble på kort tid gjort om til en virtuell konferanse med 18,000 registrerte fra hele verden. Vi hadde planlagt å reise til München for å delta, men måtte fort kansellere billetter og sette oss til rette i hvert vårt hjemmekontor for å følge konferansen over nett.

Her er noe av det viktigste vi tok med oss fra det hele.

1. Det er på tide og omfavne en ny måte å jobbe på

I en tid med mye endring må bedrifter være fleksible og smidige når de styrer sine prosesser. Med eksisterende Business Intelligence (BI) og Artificial Intelligence (AI) verktøy vil man til en hver tid jobbe med data som er fortid.

– Celonis endrer dette.

 

Celonis har introdusert oss for neste generasjons AI-drevne verktøy og gir oss en helt ny måte å jobbe på. Celonis’ Operational Apps kombinerer en sterk Process Mining maskin med business kontekst, AI, og automatisering til å hjelpe bedrifter med å nå sine mål. Dette gir ledere muligheten til å justere prioriteringer på alle nivåer i sin bedrift basert på sanntidsdata som gir bedre beslutninger for å oppnå ønskede resultater, på ønskede områder.

2. Kontantbeholdning og viktigheten av å stole på verdikjeden er kritisk under koronakrisen

Koronakrisen har gitt oss en unik markedssituasjon hvor noen bedrifter er nødt til å øke produksjonen som aldri før, mens andre er nødt til å kutte ansatte og spare hver krone de kan på grunn av kritisk fall i etterspørsel.

Uansett situasjon er bedrifter nødt til å forstå hvor krisen rammer deres bedrifter og gjøre endringer deretter.

 

Celonis har lansert et Customer Care Program som hjelper med noen av de mest kritiske områdene for mange bedrifter. Blant annet kontantbeholdning og hvilke leverandører som fortsatt klarer å levere i tide.

 

Mange bedrifter har allerede tatt i bruk dette programmet, hvor noen bruker det til å sikre levering av kritiske komponenter til medisinutstyr, mens de i andre enden bruker det til å evaluere sine leverandører mot hverandre og minske risiko for nødvendige kjøp.

3. Sanntidsdata endrer Process Mining

 

Data og KPIer er nødvendig for å forbedre dine prosesser og videre drift. Problemet ligger i at uansett hvor mange KPIer dere har, vil dere alltid jobbe med gammel data.

 

Celonis henter ut data fra kildesystemer i sanntid, noe som gir mulighet til å identifisere flaskehalser raskere og dermed gjøre handlinger basert på data man vet er aktuell. I dag kan man ved bruk av Celonis se endringer i arbeidsflyten på under et minutt.

4. Sett fokus på å gjøre endringsledelse riktig

 

Under Celosphere Live ble det sendt inn mange spørsmål knyttet til endringsledelse og implementering av Celonis. Mange bedrifter opplever at målene ikke blir nådd når et nytt initiativ blir igangsatt. Celonis presenterer derfor 5 steg til en suksessfull implementering dersom din bedrift skulle velge Celonis.

  • Fokuser på det viktigste først. Start med hvilket businessproblem dere ønsker å løse. Hva er de overordnede målene som hele bedriften jobber mot?

  • Ta det steg for steg: Istedenfor å gå løs på mange forskjellige prosesser samtidig, hvor man fort kan miste oversikt og drukne i mengden, begynn gjerne med pågående initiativer og kjerneprosessene først. På denne måten er sannsynligheten for suksess større, og man bygger drivkraft for en bredere implementering i tiden fremover.

  • Involver de riktige menneskene på alle nivåer av bedriften. Selvfølgelig skal ledere og prosjektledere få være med, men husk også å inkluder sluttbrukerne. Dere ønsker at de får en enklere hverdag slik at også de kan nå sine mål. Bedriften blir mer samlet og alles mål jobber for bedriftens suksess.

  • Få de ansatte til å støtte implementeringen gjennom god opplæring i Celonis. Som mennesker trekkes vi mot det vi kan, som igjen øker sjansen for suksess.

  • Sist men ikke minst, del suksesshistoriene internt og eksternt. Å rose sine ansatte skaper engasjement og motivasjon.

5. Se på andre bedrifters suksesshistorier

Mange bedrifter har hatt suksessfulle implementeringer av Celonis og det er mye inspirasjon å hente i markedet. Se på hvordan andre bedrifter har gått fram for å skape de resultatene de ønsket. Under Celosphere Live fikk vi eksempler fra store bedrifter som Bosch, ABB og Uber om hvordan de implementerte Celonis på tvers avdelinger og landegrenser. Det flotte med Celonis er at det kan brukes av alle typer bedrifter og organisasjoner, uavhengig av bransje og størrelse. Effekten kan være vel så stor for en mindre bedrift.

Fellesnevnerne var fokus på et klart mål, å unngå vanlige fallgruver, skape bevissthet i hele organisasjonen, og de laget et senter som drev og overvåket implementeringen.

6. Skap en digital tvilling av bedriften for å speile prosessene

Å skape en digital tvilling av bedriften vil hjelpe med å maksimere effektivitet og samtidig forbedre kundetilfredshet.

En digital tvilling muliggjør muligheten til å analysere og optimalisere ditt produkt, service eller prosess på en digital plattform. På denne måten kan dere gjenta det som fungerer, eller stoppe problemer før de faktisk skjer i den virkelige bedriften. Dette kan være med på å eliminere den tradisjonelle prøv-og-feil metoden.

Se Voglio og Celonis sine hjemmesider for mer informasjon om Process Mining

www.voglio.biz

www.celonis.com

 

Referanser

Janine Guertler (2020) Hot Topics at Celosphere Live: 6 Key Takeaways for Process Professionals.