#Høstjakta# er i gang! Nå har arbeidet startet med å sikre omsetning og resultater.

Vi begynner å se hvordan året totalt ender.

 

Media har gjennom året publisert en rekke artikler som viser at bransjer sliter. Flere opererer med marginer under 1,5%[1]. Det er også belyst at mange næringer står ovenfor en krevende omstilling samt er utsatt for endrede markedskrefter.

 
 
 

Man kan stille seg følgende spørsmål:

  • Har vi verktøyene som sikrer at vi gjør de riktige tiltakene?

  • Har vi tilgang til informasjon og er den oppdatert med siste endringer?

 
Det holder liksom ikke å sette inn én «webshop» om det bakenforliggende ikke fungerer!
 

Flere har iverksatt prosjekter rundt det å visualisere utviklingen i bedriften ved hjelp av BI-verktøy, men det kan se ut som om at resultatene lar vente på seg.

 

Har du hørt om Process Mining verktøy og hvilke effekter det gir?

  • visualisering og navigering i bedriftens eksisterende prosesser

  • hjelpe ledelsen å forenkle og automatisere aktiviteter

  • vise hvor tiltak kan gi effekt ved å akselerere farten på endringer

  • vise om tiltakene gir forventet resultat både i tid, kost og kvalitet

 
Alle er på søken etter digitale verktøy som forbedrer, automatiserer og tilrettelegger for transformasjon
 

Det er en kjensgjerning at om man ikke automatiserer og søker optimale verdikjeder da havner man fort bakerst i konkurransen om kundene. Mange blir utkonkurrert av bedrifter som allerede har lykkes med transformasjon eller som starter med blanke ark og ingen ballast (native digital).

 

Automatisering på arbeidsplassen handler ikke lenger bare om fysiske roboter som erstatter tunge oppgaver i industrien og produksjonslinjer[2]. Man må se på alle ledd i alle verdikjeder for å være effektiv.

 
Vi har nå beveget oss til den fjerde industrielle revolusjonen. Muskelkraft tilhørte den tredje industrielle revolusjonene, nå er det automatisering og erstatning av hjernekraften.
 

Når det gjelder bemanning og bruk av timer påpekte McKinsey allerede i sine studier fra 2015 at så mye som 45%[3] av aktivitetene som en medarbeider er betalt for å utføre, kan bli automatisert ved bruk av tilgjengelig teknologi. I senere tid har dette tallet blitt oppdatert til ca 50%[4]. Tallene er snittet av flere bransjer. I enkelte bransjer er dette tallet mye høyere, eksempelvis 90% (fremstillingsprosesser) og 73% (matservering og overnatting)[5].

 
Graden av automatisering rokker uansett ikke med det faktum at fokus må ligge på det å skape konkurransekraft samt levere det beste av varer og tjenester til kunden.
 

Bedrifter som tar denne reisen og som klarer å transformere seg, bekrefter effekter innenfor blant annet:

  • Økt effektivitet i gjennomføring av oppgaver

  • Økt kvalitet og hastighet i leveranser

  • Økt fleksibilitet og tilpasningsdyktighet

 

Dette har gitt:

  • Reduserte kostnader

  • Økt leveranseevne

  • Økt tilfredshet hos kunder og ansatte

 

Tidligere tenkte en at mulighetene som var knyttet til automatisering fortrinnsvis var forbeholdt store bedrifter og organisasjoner. I dag er det imidlertid slik at en rekke av disse «stordriftsfordelene» også bli utnyttet/benyttet av små og mellomstore bedrifter.

 

Automatisering sikrer en blant annet en smart samhandling. Dette kan gjennomføres ved hjelp av blant annet moderne integrasjonsløsninger som iPaaS (integration Platform as a Service). Det være seg integrasjoner internt i bedriften, med kunder, partnere eller leverandører. En «utvidet form» for robotisering er bruk av RPA (Robotic Process Automation) og mer avanserte automatiseringsløsninger som baserer seg på bruk av kunstig intelligens (AI).

 
Du bør vurdere Process Mining! – Ref Gartner
 

Bruken av moderne Process Mining verktøy gir en oversikt over prosessene og hvordan aktiviteter i verdikjedene gjennomføres. En får innsyn i varianter av prosessene, avvikende mønster, samt hyppigheten og tidsbruken forbundet med gjennomførte aktiviteter.

 
Process Mining avdekker også de prosessene og avartene du IKKE viste at dere hadde.
 

Ved bruk av objektiv informasjon kan en med bedre visshet knytte innhentet informasjon direkte opp mot bedriftens KPIer. Den nye innsikten, og tilegnede kunnskapen, gjør at det er enklere å ta beslutninger og igangsette forbedringstiltak. Og nå får en målt effekten av disse!

 

Ta kontakt så tar vi en prat og kjører en demo!

 

PS! Andre innlegg relatert til emne vil snart bli publisert. Vil da berøre tema som; Hva er en typisk kunde. Hvordan komme i gang med Process Mining.

 
 
 
 

 

[1] De 20 største entreprenørene innenfor i byggebransjen har en bunnlinje som i snitt er 0,7% (DN, 29.08.2019) og det snakkes om kostnadssmell i en rekke prosjekter i media til enhver tid.

De 100 største bedriftene innenfor godstransport har en bunnlinje på 1,2% i snitt (Tungt.no, 01.08.2019)

 

[2] https://www.businessnewsdaily.com/9835-automation-tech-workforce.html

 

[3] https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/four-fundamentals-of-workplace-automation

 

[4] https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/jobs-lost-jobs-gained-what-the-future-of-work-will-mean-for-jobs-skills-and-wages

 

[5] https://www.mckinsey.com/business-functions/mckinsey-digital/our-insights/where-machines-could-replace-humans-and-where-they-cant-yet